استاندارد ها و ویژگی های یک لوگوی حرفه ای باید چگونه باشد؟
روزانه در دنیا لوگوهای زیادی طراحی و قسمتی از آن ها نیز تایید و به کار گرفته می شوند.
طراحی لوگوی خوب امروزه با هر هزینه و کیفیتی قابل دسترسی است تا جایی که وب سایت هایی نیز وجود دارند که فقط کافیست شما نام و موضوع را تایپ کنید و در کمتر از ۵ ثانیه چهار طرح لوگو ارائه می شود و در مرحله بعد می توانید با همان وب سایت ادیت کرده و فایل نهایی را تحویل بگیرید! اما مسلما نمیتوان آن ها را لوگویی حرفه ای و اختصاصی دانست.
در این میان نمی توان تخمین زد که روزانه چند لوگو متولد می شوند.
طراحی لوگوی خوب به صورت حرفه ای کار پر زحمتی است و نیازمند دانش و خلاقیت توام با توانایی در اجرا و ارائه خوب.
به دلیل اینکه کار طراحی و اگر دقیق تر بگوییم دیزاین، حرفه ای است مابین هنر و کاربرد، همیشه نیازمند تایید کارفرماست؛ اینجاست که نقطه نظرهای کارفرمای حرفه ای و غیر حرفه ای در خروجی نهایی اثر گرافیکی بسیار تاثیرگذار است.
برای شناخت بیشتر معیارهایی برای سنجش یک لوگوی خوب از لوگویی ضعیف تر، در ادامه معیارهای یکی از برترین طراحان لوگوی دنیا را با هم می بینیم.
طراحی لوگو مطابق معیارهای پائول رند
پائول رند، کارگردان هنری آمریکایی و یک گرافیک دیزاینر است که به سبب طراحی لوگوهایش مشهور است.
از جمله لوگوهای مشهوری که او طراحی کرده میتوان به لوگوی IBM ، UPS ، Enron, Morningstar، وستینگ هاوس، ABC و لوگوی کامپیوترهای NeXT (استیو جابز) اشاره کرد.
داستان مشهور قرارداد یکصدهزار دلاری استیو جابز برای لوگوی Next با پائول رند را حتما شنیده اید.
وقتی که جابز از او خواست تا چند نمونه لوگوی خوب طراحی کند تا او بتواند یکی از آن ها را انتخاب کند، وی در جواب گفت: من مشکل شما رو حل خواهم کرد و شما دستمزد مرا پرداخت خواهید کرد. شما مجبور نیستید این راهحل (لوگو) را به کار بگیرید. اگر چندین گزینه برای انتخاب میخواهید، بروید و با کس دیگری مذاکره کنید.
برای پرزنت کار، پائول رند دفترچه ای ۱۰۰ برگی از روند قدم به قدم پیشرفت پروژه تا رسیدن به طرح نهایی ارائه کرد. سال ها بعد پائول رند گفت استانداردهای بنیادی که او در طراحی لوگوی NeXT ایجاد کرد جهان طراحی لوگو را تغییر خواهد داد.
استاندارد ها و ویژگی های یک لوگوی حرفه ای باید چگونه باشد؟
به گفته ی رند، اصول بنیادین یک لوگو شامل شناخت و سادگی در معنی آن است.
۷ معیار سنجش یک لوگوی خوب
۷ قدمی که پائول رند هنگام طراحی یک لوگوی خوب در نظر میگرفت شامل موارد زیر میشود:
- این لوگو قابلیت تمایز (با لوگوهای دیگر) دارد؟
- خوب دیده میشود؟
- قابلیت انطباق (با موضوع کاری شرکت) را دارد؟
- به خاطر سپرده میشود؟
- جهان شمول است؟
- به زمان وابسته نیست؟
و تنها زمانی که تمامی پرسشهای بالا مثبت بود باید آخرین سوال را بپرسید: - ساده است؟
این هفت فاکتور می توانند چک لیست خوبی برای تایید یا اصلاح لوگو هم از طرف کارفرما و هم طراح باشد.
برای هر مرحله به جز مرحله آخر، امتیازی را از ۱ تا ۱۰ در نظر بگیرید و برای گام نهایی، یعنی سنجش سادگی، امتیازی را از ۱ تا ۱۵ در نظر بگیرید.
این کار به طور دقیق و حساب شدهای وزنی را به آنچه برای یک لوگو اهمیت دارد میدهد. امتیازی برابر ۷۵ عالی و تمام عیار است و هر چیزی که پایینتر از ۶۰ باشد، مناسب نیست.
در ادامه به بررسی یکایک آنها می پردازیم:
۱ – آیا این لوگو قابلیت تمایز با لوگوهای دیگر را دارد؟
به عبارتی آیا مخاطب با دیدن آن، لوگوی شما را با رقبا اشتباه می گیرد یا خیر؟
دقت کنید که باید با شمایل رقیبانتان مقایسه شوید چون در کنار آن ها دیده می شوید نه با کل لوگوهای موجود.
اگر شخصیت برند شما درست طراحی شده باشد، لوگو نیز به خودی خود باعث تمایز در بین رقبا خواهد شد.
۲ – آیا خوب دیده میشود؟
در این مورد خوب دیده شدن یعنی حتی وقتی پایین پوستری که شما اسپانسر شده اید و در میان انبوه لوگوها قرار دارید و طبیعتا لوگو خیلی هم بزرگ نیست،
آیا کامل دیده می شود یا جزئیات آن از بین می رود.
۳ – آیا قابلیت انطباق با موضوع کاری شرکت را دارد؟
آیا می توان این لوگو را برای شرکتی که فعالیتش با موضوع کار شما تفاوت دارد نیز استفاده کرد یا خیر؟ آیا در راستای هویت برند شما قرار دارد؟
در این میان اما لوگوهایی هستند که مفهومی انتزاعی دارند
مانند سیب گاز زده در لوگوی اپل که با توجه به مفهومی که منتقل می کند باید بررسی شود نه صرفا شکل ظاهری آن.
۴ – آیا به خاطر سپرده میشود؟
به یادسپاری لوگو از آرزوهای هر کارفرمایی است و وقتی اتفاق می افتد که لوگویی که دارید بسیار جذاب و متفاوت خلق شده باشد.
سادگی در این آیتم نقشی اساسی بازی می کند
برای مثال احتمالا می توانید لوگوی فروشگاه زنجیره ای کورش را به دلیل رنگ قرمز یکسان در همه شعبه ها و همچنین لوگوی OK بخاطر بیاورید
ولی لوگوی فروشگاههای شهروند را چطور؟
اما جدای این ها این امر در گرو دیده شدن هرچه بیشتر لوگو پیش چشم مخاطب نیز هست.
برندی که میزان حضورش در جاهایی که مخاطب حضور دارد کم است هر چقدر هم که عالی باشد، به یادسپاری کمی خواهد داشت
۵ – آیا جهان شمول است؟
لوگویی که طراحی شده است آیا در کشورهای دیگر نیز قابل درک است و مفاهیمی را که در آن جای داده ایم در دیگر نقاط جهان قابل برداشت و تصور هست یا خیر.
برای مثال اکثر لوگوهای ایرانی که صرفا از تایپوگرافی استفاده کرده اند و علامتی در کنار آن ندارند با این مشکل مواجه خواهند شد.
استاندارد ها و ویژگی های یک لوگوی حرفه ای باید چگونه باشد؟
۶ – آیا به زمان وابسته نیست؟
در این مورد نیز منظور استفاده از ترندهای روز در لوگو است.
بطوری که ممکن است سال دیگر رنگ، فرم یا مدی که امروز جذاب است دیگر جذابیتی نداشته باشد.
بنابر این استفاده از فرم های ماندگار و تثبیت شده راه بهتری به نظر می رسد.
برای مثال در دوره ای استفاده از فرم های تصویری و شلوغ برای لوگوها مرسوم بود.
حال که پس از چند سال به آن ها نگاه می کنیم کارهای ضعیفی به حساب می آیند.
بگذریم که هنوز هم سازمان هایی به استفاده از لوگوی قدیمی خود اصرار دارند و تغییرات را نمی پذیرند.
استاندارد ها و ویژگی های یک لوگوی حرفه ای باید چگونه باشد؟
۷ – آیا ساده است؟
و اما آخرین و مهمترین مورد از چک لیست پائول، در مورد هرچه ساده تر بودن لوگو است.
این که در مرحله اول و با کمترین زمان قابل درک و رویت باشد و بیننده در آن به دنبال جزئیات نگردد.
البته این نکته نباید با هوشمند بودن لوگو اشتباه گرفته شود.
یک لوگوی خوب در عین سادگی می تواند بسیار هوشمندانه طراحی شود و در خود برای مخاطب نکته ای جالب برای کشف قرار دهد.
مانند علامت فلش در لوگوی فدکس (Fedex) و یا بچه جای گرفته در لوگوی مادر و فرزند ( mother and child ).
استاندارد ها و ویژگی های یک لوگوی حرفه ای باید چگونه باشد؟
این نکته که “ساده همیشه زیباست” از نکات کلیدی طراحی یک لوگوی ماندگار است.
لوگوهایی که بنا را بر سادگی گذاشته اند ، همیشه در طول زمان برای به روز دیده شدن کمترین تغییرات را لازم داشته اند.
شاید در نگاه اول طراحی لوگو کار ساده ای به نظر برسد
اما با نگاه دقیق تر خواهیم فهمید که تنها برندهایی در ساخت لوگو موفق هستند که توانسته اند هویتشان را در آن به نمایش بگذارند .
لوگو در خرید مشتری می تواند بسیار موثر باشد و در فروش محصولات کمک زیادی به شما کند .
امروزه تمام شرکتها برای خود یک لوگو می سازند و این لوگو ها معمولا به گونه ای است که تمام افراد حتی کودکان می توانند با یک نگاه برداشت خودشان را از آن محصول به ما بگویند .
مهم ترین مسئله برای طراحان لوگو باید این باشد که هویت شرکت در آن لوگو لحاظ شده باشد.
مورد دیگر در طراحی یک لوگوی خوب مسئله رنگ است که موضوعی کلیدی در طراحی لوگو به شمار می رود
باید در هنگام طراحی مراقب باشید که رنگ ها را از خود دور نکنید .
به عنوان مثال رنگ های روشن می تواند توجه مخاطب را به لوگو جذب کند .
هر رنگی را با یک مفهوم متفاوت شناسایی می کنند به عنوان مثال رنگ قرمز نمایانگر انرژی و جسارت است ،
رنگ نارنجی حس دوستانه و جوان پسند را به مشتری القا می کند ،
رنگ سبز نمایانگر رشد و طبیعت است ،
رنگ آبی حس اعتماد و آرامش را به شما القا می کند و سایر رنگ ها نیز هر کدام حس مخصوص خود را به مشتری نشان می دهند .
دیدگاهتان را بنویسید