طراحی تراکت

نکات مهم راجع به طراحی تراکت و طراحی یک تراکت حرفه ای

تراکت چیست ؟!

در یک تیتر و نگاه تراکت ها ، جزو معروف ترین نوع تبلیغات در بین عموم مردم به حساب می آید.

طراحی تراکت

میتوان گفت به دلیل قیمت پایین چاپ آن بیشتر فروشنده ها یا صاحبان کسب و کارهای کوچک را به سمت خود کشانده است ،
اکثر صاحبان کسب وکار های کوچک این نوع تبلیغات را از تبلیغات گران تر .
از جمله تبلیغات محیطی ، تبلیغات مجله ای و … ترجیح می دهند .
 
طراحی تراکت
تراکت تبلیغاتی از نوع و در کیفیت های مختلفی تشکیل و قابل ارائه و چاپ هستند که هر کدام را میتوانید با توجه به سلیقه ، بودجه یا نیاز خود انتخاب کنید . 
جنس تراکت ها در قالب تراکت های فوری که به صورت تک رنگ ( سیاه و سفید ) با چاپ دستگاه ریسو در کاغذ های تحریر ( معمولی ) انجام می شود .
همچون دیگر جنس ها ، تراکت های تبلیغاتی با کاغذ گلاسه ۱۳۵ گرم به صورت تمام رنگ و با کیفیت بالا ، و در نهایت تراکت هایی با کاغذ تحریر ( معمولی )که بصورت تمام رنگی چاپ می شوند .
طراحی تراکت
طراحی تراکت

 

تراکت تبلیغاتی فوری

تراکت های فوری همانطور که به صورت خلاصه در بالا ذکر شد ، به صورت تک رنگ ( مشکی ) و در زمان کوتاه ، در تیراژ بالا چاپ می شوند .

  • سایز های قابل چاپ در سراسر کشور ( ایران ) A6 – A5 – A4

 

تراکت تبلیغاتی چاپ افست

همانطور که از اسم این نوع تراکت است ، این نوع جنس جزو بهترین و جذاب ترین نوع تراکت تبلیغاتی به حساب می آید

چرا که در این جنس هم از لحاظ جنس کاغذ ، ضخامت و ماندگاری کاغذ ، شفافیت و جذابیت نمایشی و

تاثیر آن بر روی مخاطب و همچنین آزاد بودن دست طراح جهت ارائه ی طرح های خلاقانه تبلیغاتی باز می باشد .

  • این نوع تراکت قابل ارائه و چاپ در سایز های A6 – A5 – A4

و در نهایت …

طراحی تراکت

تراکت تبلیغاتی تحریر 

در معرفی انواع تراکت می توان در کنار گلاسه و تراکت فوری به آخرین نوع آن ، کاغذ تحریر ۸۰ گرم اشاره کنیم

که تنها تفاوتی که در بین تحریر ۸۰ گرم و گلاسه وجود دارد در جنس کاغذ و گرم آن می باشد چرا که همانطور که در بالا

به آن اشاره کردیم در تراکت گلاسه شما از یک جنس کاغذ با گرم ۱۳۵ ، براق با جذابیت بالا برخوردار هستید ،

اما در تراکت تحریر ۸۰ گرم با یک کاغذ معمولی و ضخامت کمتر .

طراحی تراکت

تصورات درباره تراکت تبلیغاتی 

با گذشت سال های سال از چاپ و پخش تراکت تبلیغاتی با موضوعات مختلف همواره مردم وقتی صحبت از آن  به میان می آید فکر و ذهنشان به سمت و سوی های سیاه و سفید  فوری هدایت می شود .

 اما امروزه و با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه های چاپ ،  تحول بزرگی در چاپ تراکت ها صورت گرفته

که حتی شما امروزه به سادگی و با کمی صرف هزینه بیشتر میتوانید تصاویر با کیفیت دیجیتال را به صورت تمام رنگی و با کیفیت بالایی در بین عموم مردم جهت تبلیغات کسب و کار توزیع کنید .

ویژگی تراکت تبلیغاتی 

– ارزان و به صرفه ، چنانچه شما یک کسب و کار کوچک و تازه تاسیس داشته باشید شاید ساده ترین و تاثیر گذار ترین راه برای شناساندن خدمات خود به مردم ، چاپ و توزیع یک تراکت باشد .

– محل مناسبی برای درج اطلاعات جزئی تری از خدمات خود به مخاطبان می باشد .

– در صورت توزیع مناسب میتوانید با مخاطب خود ارتباط مستقیم داشته باشید .

طراحی تراکت

معایب تراکت تبلیغاتی 

همواره با توجه به اینکه تاثیر گذاری آن ها وابسته به نوع پخش ، پوشش منطقه ای و دقیق آن بستگی دارد

به طوری که نیروی های به کار گرفته شده جهت پخش می بایست به صورت دقیق مناطق مد نظر را پوشش دهند ،

در غیر اینصورت شما به هدف خود که جذب مشتری و معرفی محصولات یا خدمات خود هستید نخواهی رسید و تبلیغات شما با شکست مواجع می شود .

طراحی تراکت

طراحی تراکت و نکاتی که در تاثیر گذاری آن نقش مهمی دارد:

تراکت ها کاغذهای تبلیغاتی می باشند که مجموعه ای از توضیحاتی به همراه تصاویر بوده که شرکت ها

و صاحبان تجارت و فن و … برای معرفی خدمات و محصولات خود از آن استفاده می نمایند.

معمولا تراکت در سایزهای کوچک و قابل حمل طراحی می شوند و در مکان های پربازدید پخش می گردند.

علاوه بر نقش تبلیغاتی داشتن تراکت ها می توان از آن برای آگاهی مردم در زمینه های آسیب های اجتماعی,

بهداشت و درمان, مسائل روز حقوقی و … استفاده نمود.

برای این که بتوانیم نتیجه ای بهتر بگیریم لازم است در زمان طراحی یک سری نکات و اصول را رعایت کنیم

تا تراکت ها جذابیت بیشتری کسب نموده و بتواند مخاطبان را جذب پیام و تبلیغات گرداند.

طراحی تراکت

۱. شناسایی مخاطب

بررسی کنید تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید. پیام و چگونگی گفتار خود را متناسب با مخاطبانتان انتخاب کنید.

برای مثال شما می خواهید تراکتی برای علاقهمندان به لوازم ورزشی تهیه کنید .

ممکن است دیگران حتی نیمی از نوشته ها و توضیحات تراکت را درک نکنند که این موضوع مهم نیست،

زیرا این افراد احتمالا علاقهای به ورزش ندارند.

۲. استفاده از عنوان جذاب در تراکت

برای پیدا کردن یک عنوان مناسب برای تراکت خود، خوب فکر کنید.

این عنوانها باید جذاب و مرتبط به کسب و کار شما باشند. با خواندن عنوان تراکت، خواننده باید دریافت درستی از آنچه شما انجام میدهید به دست آورد.

طراحی تراکت

۳. یک گام جلوتر بودن از رقبا

بازگو کردن راهها یا دلایلی که نشان می دهد شما انتخاب بهتری از رقبای خود هستید.

این موارد را با حروف بزرگتر و برجسته، در میان صفحه قرار دهید.

۴. تهیه فهرستی از برتریها

حداقل ۵ برتری که خدمات یا محصول شما برای مشتری فراهم میکند را با روشنترین روش ممکن فهرست کنید.

این راه سریع ترین روشی است که شما با بهکارگیری آن، میگویید که چرا مشتری باید شما را انتخاب کند.

بزرگترین نکته هر تراکت، تبلیغ و آگاهی دادن است. باید توجه کرد که از آنها تنها میتوان در یک سری زمینه های خاص استفاده کرد.

مثل معرفی محصولات موجود یا جدید، فروشها، سرویسها، رویدادها یا جشنواره هایی که به زودی برگزار خواهد شد.

با استفاده از تراکت میتوان مزیت استفاده از کالایی که در تلاش برای فروش آن هستید را تبلیغ و بیان کنید.

شما باید دلایلی را ارائه دهید که مشتری قانع شود از میان محصولات دیگر، محصول شمارا برگزید.

دقت کنید که این کار را به سادگی انجام دهید و بگیرید فقط نکات اصلی را در نظر بگیرید.

طراحی تراکت

۵. استفاده از تصاویر و شکلها

تصاویر تأثیر فوقالعادهای در طراحی تراکت دارند مخصوصاً اگر شما قصد دارید با این روش، محصولات خود را معرفی و تبلیغ کنید.

استفاده از تصاویر باکیفیت و شکلهای قابل توجه، اثربخشی شکلهای دیگر و همچنین برندتان را تکمیل میکند

و به شما این اطمینان را میدهد که تراکت شما به حد کافی جذاب و گیراست.

به علاوه، اگر انتظار دارید که مردم تراکت شمارا بردارند و بخوانند پس استفاده از تصاویر و شکلهای باکیفیت بسیار ضروری است.

طراحی تراکت

۶. سازماندهی اطلاعات تراکت

به کارگیری نکته های کوتاه، جملات دسته بندی شده و اینفوگرافی در یک تراکت ، اطلاعات شما را به گونه ای ساماندهی میکند که بسیار آسان تر قابل خواندن باشند.

۷. تاثیر مختصر نویسی در تراکت

در یک تراکت بهتر است که پیامتان را به نکته های ضروری که میخواهید به مشتری انتقال دهید، کوتاه کنید.

اگر مشتریان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند، میتوانید آنها را به نشانی، شماره تلفن و یا وبسایت شرکت خود هدایت کنید.

۸. برجسته کردن پیشنهادها و تخفیفهای ویژه در تراکت

چنانچه هرگونه محصول یا تخفیف ویژهای دارید، آنها را در تراکت خود برجسته کنید.
این کار انگیزه مشتری برای اینکه همین الان با شما تماس بگیرد را افزایش می دهد.

 

 

۹. قرار دادن اطلاعات تماس در پایین تراکت

برجسته ترین موارد در عنوان تراکت نوشته میشوند و آخرین چیزی که خواننده می بیند،

نام کسب و کار شما و راههای تماس با شما است که باید آن را به خاطر بسپارد.

اطلاعات تماس را واضح و بدون افکت های گرافیکی درج کنید. استفاده از Qrcode نیز راه بسیار ساده و قابل دسترسی مخاطب به این اطلاعات است.

۱۰. ترغیب مشتری برای تماس با شما

نگذارید که خواننده زمان را از دست بدهد. از واژه هایی در تراکت استفاده کنید که خواننده را ترغیب کند که برای سفارش، زودتر با شما تماس بگیرد یا به وبسایت شما مراجعه کند.

مطمئن شوید که مشتریان شما میدانند که این تنها یک تبلیغ نیست و شما میخواهید که با آنها تماس داشته باشید.

۱۱. ویرایش نوشتار در تراکت

نه تنها خودتان باید نوشته های خود را ویرایش کنید، بلکه بهتر است یک یا دو نفر دیگر هم نوشته شما را بخوانند.

زیرا یک اشتباه نگارشی یا پس و پیش شدن یک شماره از تلفن شما، میتواند تراکت شما را بی ارزش کند.

۱۲. چاپ نهایی

کیفیت چاپ به اندازه موارد دیگر، در خلق یک تراکت مهم است.

استفاده از روکش گلاسه و لمینت و یا صفحات براق میتواند به عنوان ویترینی برای نمایشی کالای شما و یا خدمتتان عمل کند.

۱۳. تا کردن تراکت

و در آخر باید به اثر تا کردن تراکت توجه کرد. تا کردن دولایه، سه لایه و چهار لایه اثرگذاری تراکت را چند برابر میکند
را در نظر بگیرید.

۱۴.تصاویر و شکل‌ها

تصاویر تأثیر فوق‌العاده‌ای در طراحی تراکت دارند مخصوصاً اگر شما قصد دارید با این روش، محصولات خود را معرفی و تبلیغ کنید.

استفاده از تصاویر باکیفیت و شکل‌های قابل‌توجه، اثربخشی شکل‌های دیگر و همچنین برندتان را تکمیل می‌کند

و به شما این اطمینان را می‌دهد که تراکت شما به حد کافی جذاب و گیراست.

به‌علاوه، اگر انتظار دارید که مردم تراکت شمارا بردارند و بخوانند پس استفاده از تصاویر و شکل‌های باکیفیت بسیار ضروری است.

۱۵.عنوان / تیتر

یک عنوان خوب، باید بتواند نظر مشتری را به خود جلب کند.

ازآنجایی‌که عنوان یک تراکت، یکی از اولین مواردی است که چشم مشتری به آن می‌خورد پس زمان کافی برای فکر کردن به‌عنوان یا تیتر تراکت اختصاص دهید.

عنوان باید کوتاه و حاوی موضوع اصلی باشد به‌طوری‌که بتواند مشتری را از محتوای تراکت آگاه کند،

این دقیقاً همان‌جایی است که می‌توانید هدف اصلی خود که همان پیشنهاد فروش است را عملی کنید.

۱۶.مشخص کردن نکات اصلی و مزیت‌ها

بزرگ‌ترین نکته هر تراکت، تبلیغ و آگاهی دادن است.

باید توجه کرد که از آن‌ها تنها می‌توان در یک سری زمینه‌های خاص استفاده کرد مثل معرفی محصولات موجود یا جدید، فروش‌ها، سرویس‌ها، رویدادها یا جشنواره‌هایی که به‌زودی برگزار خواهد شد.

با استفاده از تراکت می‌توان مزیت استفاده از کالایی که در تلاش برای فروش آن هستید را تبلیغ و بیان کنید.

شما باید دلایلی را ارائه دهید که مشتری قانع شود از میان محصولات دیگر، محصول شمارا برگزید.

دقت کنید که این کار را به‌سادگی انجام دهید و بگیرید فقط نکات اصلی را در نظر بگیرید.

۱۷.بکار بردن فونت خوانا

در استفاده از فونت نیازی به خلاق بودن نیست فقط مهم این است که مردم بتوانند آن را بخوانند

پس حتماً برای چاپ از فونت ایده آل استفاده کنید و استفاده از سایزها و استایل های مختلف را، محدود کنید.

هنگام چاپ از بیشتر از دو نمونه فونت استفاده نکنید یکی برای عنوان و دیگری برای متن اصلی.

۱۸.استفاده از یک متن ساده – هر چه کوتاه‌تر، بهتر

همان‌طور که قبلاً در طراحی بنر ذکر شد، هرچقدر متن بکار رفته کوتاه‌تر باشد بهتر است،

در اینجا نیز همین اصل کارآمد است.

با ارائه اطلاعات اضافی فقط ظاهر کار خود را آشفته خواهید کرد.

پس اجازه دهید که تصاویر، متن و عنوان خود سخن بگویند. درواقع اختصار بهترین عملکرد است.

۱۹.ویرایش

غلط‌های املایی و دستوری در تراکت غیرقابل‌جبران است.

حتماً ریزبه‌ریز طراحی خود را ویرایش کنید و قبل از چاپ از شخصی بخواهید آن را بخواند

و مطمئن شوید که می‌تواند آن را به‌طور واضح بخواند و پیام آن را دریافت کند.

اگر سعی در تبلیغ فروش و یا فهرستی از کالاها دارید

مطمئن شوید که قیمت‌ها و تاریخ‌های درج‌شده در تراکت صحیح ذکرشده.

۲۰.نظرخواهی از مشتری

می‌توانید در انتها تراکت یک سند و یا روی تراکت یک کد تبلیغاتی درج کنید.

این مورد به شما اجازه می‌دهد که میزان اثرگذاری تراکت درفروش جدیدتان را اندازه بگیرید.

طراحی تراکت

۲۱.هم‌طراز کردن محتوا و متن

استفاده از فونت صحیح و طرح‌بندی ساده، اثر قابل‌توجهی در بهتر فهمیدن تراکت دارد.

اغلب ما عادت به خواندن از چپ به راست و از بالا به پایین داریم

پس هنگام طرح‌بندی تراکت این موضوع را در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی انواع لوگو،استیکر ، بنرتبلیغاتی ، گیف ، ویدئو, کارت ویزیت , بروشور،واترمارک ،لوگوتایپ ، تقویم؛ فاکتور ، و ....